Instructie
Wij geven bij de meeste vakken les met gebruik van een interactief lesmodel. Dit model heet expliciete directe instructie (afgekort EDI).
- Bij EDI doen alle leerlingen actief mee.
- De leerkracht stelt heldere en begrijpbare doelen die ze in de les gaan behalen. De leerkracht denkt hardop en doet het voor.
- De kinderen zien hoe de leerkracht in stappen een probleem aanpakt (actief een stappenplan aanleren).
- De leerkracht controleert steeds of iedereen de uitleg begrijpt. Dit kan op verschillende manieren maar het allerbelangrijkste is dat alle kinderen nadenken en meedoen.
- De kinderen krijgen allemaal denktijd en ze mogen overleggen. Om te voorkomen dat de leerkracht elke keer dezelfde leerlingen bevraagd, gebruikt de leerkracht beurtenstokjes, wisbordjes of andere hulpmiddelen.
- De leerkracht maakt uiteraard ook tijdens deze manier van lesgeven onderscheid in welke leerling meer en welke leerling minder instructie nodig heeft. Zo is er een soort afpelles waarbij in verschillende fases kinderen zelfstandig verder mogen gaan.
Kortgezegd: Ik (leerkracht), wij (iedereen), jullie (de groep zonder leerkracht), jij...
In de kijkwijzer hiernaast ziet u de lesopbouw met de diverse lesfasen.
De leerkracht houdt nauwkeurig bij welke kinderen welke lesdoelen al wel behaald hebben of nog extra instructie nodig hebben. Dit noemen wij de blokplanning.
De leerkrachten plannen de lessen in blokken van 4 tot 6 weken in en delen leerlingen op basis van hun behoeften in tijdens de instructiemomenten.
Zo weet bijvoorbeeld een leerkracht dat 4 leerlingen moeite hebben met klokkijken. Als er dan een les komt over klokkijken heeft hij/zij deze leerlingen in de blokplanning opgenomen en krijgen de leerlingen van de leerkracht specifieke aandacht tijdens deze les. Met als doel natuurlijk dat alle leerlingen de doelen gaan halen die de leerkracht stelt!
Elk kind leert op zijn of haar eigen tempo. Soms zijn kinderen wat verder in hun ontwikkeling en bieden wij hen in eerste instantie extra uitdaging in de klas. Mocht er meer uitdaging nodig zijn, dan is er de plusklas. In de Plusklas leren kinderen om te gaan met leermoeilijkheden want meestal is alles makkelijk. Ze leren ook andere vaardigheden in een brede context waar ook hun interesses liggen. Wij hebben voor leerlingen die een hoger niveau aankunnen ook Levelwerk. Zowel de plusklas als de Levelwerkers worden wekelijks begeleidt door de meer-en hoogbegaafdenspecialist.
Er zijn ook kinderen die leren iets lastiger vinden. Ook voor hen beginnen we in de klas met extra hulp zoals extra instructie. Mocht dit niet voldoende zijn, dan krijgen zij extra begeleiding buiten de klas. Uiteraard doen wij dit ook weer in overleg met u als ouder.