Wij werken op de BMS met de Kanjertraining en Breinhelden. De Kanjertraining is een sociaal-emotionele methode met een doorgaande leerlijn die past bij onze school én waarvan uit wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat het effectief blijkt te zijn. De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen en vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat.
Het bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je.
Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven, maar doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn.
Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Thema’s voor de kinderen
- Hoe zie ik mijzelf. Jezelf voorstellen. Iets aardigs zeggen over een ander en over jezelf. Gevoelens wat zijn dat?
- Hoe voelt een ander zich? Inlevingsvermogen. Laat pesters kletsen. De kunst van vragen stellen en antwoord geven.
- Luisteren en samenwerken. Vriendschap. Van kritiek kun je leren/zelfreflectie. Er zijn mensen die van je houden.
- Hoe ga ik met pesten om. Hoe zorg ik ervoor dat ikzelf niet meedoe met narigheid. Doe je niet anders voor dan je werkelijk bent.
Thema’s voor de ouders
- Dezelfde als die voor de kinderen. Met dit aanvullend verschil:
- Ouders geven hierin zelf het goede voorbeeld
- Ouders reageren in hun opvoeding niet vanuit gevoelens van ergernis/irritatie enerzijds en angst-/onmachtsgevoelens anderzijds.
Voor meer informatie kunt u Kanjertraining, voor rust en vertrouwen in de klas - Kanjertraining | Kanjertraining, kanjer, tijger. raadplegen.
Breinhelden:
Naast de Kanjertraining werken wij ook twee keer in de week met Breinhelden. Breinhelden is een programma om in twintig weken gericht te werken aan het versterken van de executieve vaardigheden. Wat executieve vaardigheden zijn kunt u in onderstaand document lezen. Door het inzetten van Breinhelden leren wij als leerkracht nog beter en scherper waar te nemen wat er aan de hand is en wat een kind nodig heeft: is een kind ‘gewoon’ ongeconcentreerd, of is er iets aan de hand met het werkgeheugen? Als wij dergelijk onderscheid kunnen maken, kunnen wij de kinderen ook beter helpen.
We geven d.m.v. Breinhelden taal aan de verschillende executieve functies door ze te benoemen als Breinkrachten zoals Aandachtkracht, Spiegelkracht, Doorzetkracht of Buigkracht. Iedereen bezit Breinkrachten! De ene Breinkracht is mogelijk sterker ontwikkeld dan de andere. Dat mag ook. Breinkrachten ontwikkelen zich tot ver in de adolescentie. Het is dus helemaal niet gek als je hier als kind nog problemen mee ervaart. We moeten beseffen dat we in onderwijs en opvoeding bezig zijn om bij te dragen aan het proces van Breinkrachtontwikkeling. Breinkrachtversterking vraagt om geduld en vertrouwen. Vertrouwen dat het goed komt. Uiteraard met de juiste input en stimulans. Daarom sluit Breinhelden naadloos aan bij kinderen en hun ontwikkeling.