Talentontwikkeling op de BMS
Op ons kindcentrum is er 'Ruimte voor ieders talent'. Daarom investeren wij veel in cultuuronderwijs. We beschikken over 2 cultuurcoördinatoren en hebben een uitstekende samenwerking met DOK kunst-en cultuureducatie. De cultuurcoördinatoren sturen een kwaliteitspanel aan dat zorg draagt voor de inhoud van ons cultuuronderwijs.
Wat ziet u daarvan terug in de school?
- Twee keer per jaar een schoolbreed cultuurheldenproject van twee weken. In deze weken staan alle lessen binnen een schoolbreed thema in het teken van de kunsten: beeldend, dans, muziek, drama. Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 nemen hier actief deel aan. In school is dat goed te zien. Dit is een mooie aanvulling op het gewone lesprogramma, en het is vaak veel betekenisvoller, omdat wat zij in de boeken leren, gelijk kunnen toepassen in de praktijk. Ter afsluiting worden de ouders altijd betrokken.
- Een breed aanbod van creatieve vakken: beeldende vorming en tekenen aan de hand van de methode Creeër en Leer. Muziek door middel van de methode 123 zing (inclusief gebruik van instrumenten).
- Deelname aan de kunstklik van Delft waarbij er twee keer per jaar een gastdocent/excursie plaatsvindt in een breed aanbod van wat cultureel Delft te bieden heeft.
- Diverse vakken worden afgesloten met een creatief product waardoor kinderen het geleerde leren toepassen. Dit vindt met name plaats bij taal en wereldoriëntatie.
Doelen
We willen kinderen leren om kunst, cultuur en erfgoed te waarderen door dieper in te gaan op achtergronden en technieken. Verder willen wij kinderen leren om met een kritische blik te kijken naar kunst. Door te leren de eigen mening te verwoorden en dit met argumenten te onderbouwen, worden de kinderen gestimuleerd verder te kijken, dan wat je aan de oppervlakte ziet en wordt het culturele zelfbeeld verrijkt en actief burgerschap gestimuleerd. Dit geldt voor zowel het door hun zelfgemaakte werk en dat van medeleerlingen, als ook de kunst welke zij tegenkomen.
Door deze bijzondere aandacht voor verschillende aspecten van kunst en cultuur willen we bereiken dat:
- de taalvaardigheid van de leerlingen wordt vergroot;
- het zelfvertrouwen van de leerlingen groeit;
- de leerlingen kritisch leren kijken;
- de leerlingen respect en waardering voor elkaar en elkaars werk krijgen;
- de motorische vaardigheden van de leerlingen worden gestimuleerd;
- de samenwerking tussen leerlingen wordt bevorderd;
- de sociale vaardigheid van de leerlingen groter wordt;
- het cultureel zelfbewustzijn van de leerling verrijkt wordt.